3. Pak je pen theorie – Voorbereidend schrijven

Een goede voorbereiding is…

het halve werk

Kijken naar beweging

Paragraaf 3.5 van Pak je pen behandelt bewegingspatronen die je kunt aanbieden zijn ter voorbereiding van het aanvankelijk schrijven in letters. Doe dat vooral als kinderen al geïnteresseerd zijn in letters. Activiteit 18 van Portfolio vraagt je een kleuter te observeren tijdens het maken van bewegingspatronen op papier. Je gebruikt daarvoor het Observatieformulier bewegingspatronen groep 2.

Patronen

Paragraaf 3.6 van Pak je pen bespreekt de schrijfpatronen die kinderen eind groep 2 / begin groep 3 voorbereiden op schrijven. Ook activiteit 19 uit Portfolio gaat daar over. Met het Observatieblad schrijfpatronen observeer je een leerling die schrijfpatronen maakt.

Nét echte letters

De paragrafen 3.3 t/m 3.6 van Pak je pen beschrijven allerlei activiteiten die in de schrijfhoek kunnen gebeuren: kleuters werken zelfstandig aan de hand van activiteitenkaarten. Activiteit 20 van Portfolio vraagt je dergelijke activiteitenkaarten zelf te maken. Om je daarbij te helpen, vind je hier een voorbeeld met kralen en een voorbeeld met ‘hamertje tik’.

Vormen leggen en letters maken

 

Op deze afbeelding zie je hoe je vormen en letters met klei kunt maken. Bied kinderen verschillende manieren aan om te stoeien met vormen en letters. Dit voorbeeld laat zien hoe je met klei vormen – en uiteindelijk dus ook letters – kunt maken.
Je kunt ook eerst de vorm leggen met klei en dan het traject aan laten wijzen. Dat zie je in dit voorbeeld.

 

Oefening baart kunst

In paragraaf 3.6 van Pak je pen lees je dat schrijfpatronen geoefend moeten worden. Een leuke manier om dat te doen is door tekeningen op te vullen met schrijfpatronen, zoals bij deze vlinder: