De eerste zinnen zijn geschreven…
Voorbeelden van instructiekaarten
In hoofdstuk 4 van Pak je pen theorieboek komen instructiekaarten aan de orde. In paragraaf 4.16 zijn er enkele afgebeeld. Ook Portfolio besteed aandacht aan instructiekaarten. Je wordt zelfs gevraagd (activiteit 11 en 39) enkele instructiekaarten te maken. Daarom hier voorbeelden van instructiekaarten opgenomen. De eerste vier instructiekaarten worden ook in Pak je pen beschreven. Je kunt ook instructiekaarten maken aan de hand van foto’s, bijvoorbeeld:
Kijkwijzer schrijfproduct
In paragraaf 5.9 van Pak je pen theorieboek is een kijkwijzer opgenomen waarmee je een schrijfproduct kunt beoordelen. Ook bij activiteit 34 van Portfolio kun je de kijkwijzer gebruiken. Jekunt hem gebruiken bij de analyse en beoordeling van een schrijfproduct. Als een handschrift slecht leesbaar is, helpt de Kijkwijzer schrijfproduct om de vinger op de zere plaats te leggen.
Letterdiagram
Paragraaf 5.2 van Pak je pen theorieboek wordt het letterdiagram beschreven. Een letterdiagram is een hulpmiddel om de verbinding tussen twee letters te oefenen. Met dit lege letterdiagram kun je zelf oefeningen maken om de verbindingen te oefenen. Om je daarbij te helpen, vind je hier een voorbeeld van een ingevuld letterdiagram.
Met banketletters schrijven
Paragraaf 5.7 gaat over het ‘Spelen met letters’, onder andere door met zogenaamde banketletters te schrijven. Daar kun je deze letterkaart voor gebruiken.
Soms is toeval bepalend
De dobbelsteen bepaalt het aandachtspunt van de dag. Een kind werpt de dobbelsteen. Wat boven komt liggen is voor die dag het aandachtspunt.
Hoe laat schrijven we?
De methode ‘Schrijf actief’ (Malmberg) gebruikt de schrijfklok als instructiekaart. De leerkracht zet één wijzer op een procesdoel en één wijzer op een productdoel. Dat zijn de aandachtspunten voor die dag.
De schijf van schrijf…
De methode ‘Handschrift’ (Malmberg) gebruikt de schrijfschijf als instructiekaart. Een kind draait aan het rad. Het plaatje dat tevoorschijn komt is het aandachtspunt van de dag.